Varför får du hål i tänderna?

Både bristande rengöring av tänder, en kost som belastar tandemaljen och för lite fluor kan orsaka hål i en tand. Muntorrhet rubbar balansen i munnen och leder ofta till hål i tänderna. Vi rekommenderar god tandhygien, en kost som inte belastar tandemaljen i onödan och regelbundna kontroller hos tandläkaren.

Hur ser det ut när man har hål i en tand?

Hål i tänder kan se väldigt olika ut, och det går inte alltid att se dom. De flesta hål eller begynnande hål upptäcks vid ett tandläkarbesök. Ofta ger små hål inga symtom och det är sällsynt att man får symtom från karies innan hålen börjar bli ganska allvarliga.

Symtomen på hål kan vara

Om du upplever något av dessa symtom rekommenderar vi att du uppsöker din tandläkare för en kontroll.

• Smärta eller ilning när man äter eller dricker
  • Inflammation i tandköttet runt tanden
  • Dålig andedräkt
  • Tandvärk
  • Grå, bruna eller svarta fläckar på tanden

Kan man själv behandla ett hål i en tand?

Begynnande hål i en tand behöver inte nödvändigtvis behandlas hos tandläkaren utan tandläkaren ger dig råd som förhindrar att hålet utvecklas vidare. Korrekt behandling kan vända tillståndet och få emaljen att läka.

Ett begynnande hål i en tand kan ofta vara synligt för blotta ögat som en vit prick. Tandläkaren ser begynnande hål i röntgenbilden.

Behandling av hål i tänderna

Behandlingen av hål i en tand ämnar att bort skadad och infekterad tandsubstans och därefter ersätta denna med tandfyllning. Vita plastfyllningar, kompositfyllningar, är det mest använda materialet för att reparera hål. Kompositen är mjuk när den placeras i tanden och stelnar genom att man lyser på den med en härdljus lampa.

Vi väljer alltid färg på fyllningen utifrån vad som passar bäst för den tand som ska lagas, så att vi uppnår ett bra, estetiskt resultat.

Hur lång tid tar det att behandla ett hål i en tand?

Behandling av hål i en tand utförs i de flesta fall inom loppet av en halvtimme, och du kan säkert gå till jobbet eller skolan direkt efter behandlingen.

Lokalbedövning erbjuds rutinmässigt, men många behöver inte bedövning för mindre tandreparationer.

Förebyggande behandling av hål i tänderna

Begynnande hål kan oftast behandlas med förebyggande åtgärder så som förbättrad kost, förbättrad munhygien samt extra fluor i någon form. Rådgivningen utformas speciellt efter dina förutsättningar och dina tänder så att du ska få bästa möjliga munhälsa. Det är också viktigt att årligen följa upp och kontrollera begynnande hål för att säkerställa att de inte utvecklas till större hål med tiden.

Muntorrhet kan leda till hål i tänder

Det är vanligt att mediciner, samt sjukdomar leder till muntorrhet. Detta rubbar munnens naturliga balans och ökar risken för hål i tänderna. Vi kan hjälpa till att hitta orsaken till muntorrheten sätta in förebyggande behandling samt tipsa om hjälpmedel.