Skonsam och smärtfri tandutdragning

Vi gör alltid en noggrann undersökning innan en tand dras ut. Alla andra behandlings alternativ övervägs innan man tar bort en tand då egna tänder alltid är bättre än konstgjorda tänder. Vi gör allt vi kan för att undvika att ta bort en tand men i många fall är det den enda lösningen. Beslutet är naturligtvis ditt, i slutändan.

I grund och botten är det inte särskilt komplicerat att extrahera en tand (dra ut). Vi kan ofta ta bort tanden både snabbt och billigt. Men tandutdragning kan också i vissa fall vara något mer komplicerad på grund av anatomiska faktorer, och tandkirurgi – eller kirurgisk tandutdragning – kan bli nödvändig. Vi ger alltid bedövning, så att tandutdragning går smärtfritt.

Hos Oris Dental möter du erfarna och kunniga tandläkare som kan ta bort din tand på ett så skonsamt och smärtfritt sätt som möjligt, samt ersätta den i efterhand – om du önskar det

När behövs tandutdragning?

Ibland måste man välja mellan att ta bort en infekterad tand eller att göra en rotfyllning och på så vis behålla tanden. Oavsett vilket skick din tand är i och vilka behandlings alternativ som finns så får du på Oris Dental information om vilka alternativ som finns, en prisuppskattningar och en ärlig, professionellt rekommendation.

Att ta bort en infekterad tand går bra

Vi tar ofta bort infekterade tänder med först överväger man om det går att behandla tandinfektionen på annat vis så att tanden kan behållas. Ingen tand är som din egen tand, och vi vill ge dig de bästa förutsättningar för en god munhälsa. Det första vi gör är att ta bort smärtan, så att du därefter kan ta ett bra beslut gällande tandens framtid.

Infekterade tänder är ofta väldigt smärtsamma. Vi vill avråda från självmedicinering av olika slag då dessa kan få tråkiga konsekvenser. Det kan förvärra din situation och kapa problem.

Att dra en tand smärtfritt

Vid tandextraktion (tandutdragning) ger vi dig alltid god lokalbedövning, så att behandlingen blir helt smärtfri. I vissa fall, till exempel vid tandläkarskräck, kan det vara fördelaktigt att ge lugnande medel eller till och med narkos under behandlingen.

Tandläkaren informerar dig innan tandutdragningen hur ingreppet kommer gå till. Ibland kan man enkelt ta ut en tand i sin helhet men ibland har tänderna flera rötter som då kan behövas tas ut en i taget. Boka tid hos oss på Oris Dental för säker och smärtfri tandutdragning!