The Wand är ett instrument som gör det möjligt att lägga smärtfri bedövning på ett skonsammare sätt än tidigare. Smärtfri tandvård är oftast önskvärt och rekommenderas av våra tandläkare när du går på behandling.

Fördelarna med The Wand

Det är inte utan anledning som The Wand kallas trollstaven. Den bedövar mycket långsamt och kontrollerat med en mycket tunn nål, och på så sätt märker patienten väldigt lite av sticket. Det ser ut som en liten penna, med en liten, tunn nål.

Studier av denna teknik visar att patienterna knappt märker att bedövningen appliceras.

Digital pump för bedövning hos tandläkaren

Finessen bakom bedövningtekniken en digital pump används för att injicera bedövningsvätskan mycket långsamt i vävnaden runt tanden. Det tar lite längre tid att bedöva med The Wand, eftersom bedövningen långsamt förs in i vävnaden. De flesta föredrar detta gentemot den klassiska bedövningssprutan, då det upplevs som mer skonsamt och känns mindre.

Smärtfri bedövning som inte påverkar läpp och tunga

Med The Wand kan vi ofta bedöva en enda tand utan att läppen och tungan är sövd i många timmar efteråt. Till skillnad från en vanlig spruta har vi bättre kontroll och kan vara ännu mer försiktiga när vi lägger bedövningen.

Positiva upplevelser

Erfarenheterna hittills har varit mycket positiva. Många barn, men också vuxna patienter, tycker att den traditionella sprutan är skrämmande och förhistorisk. I vår hektiska vardag är det många som uppskattar att kunna resa direkt från tandläkarbesöket utan att bli bedövad i läppar och tunga.

Läs mer om bedövning hos tandläkaren här.