Hur lätt är det att hålla tänderna rena?

Egil Jakobsen är tandläkare på Oris Dental Slemmestad i Norge, och har tagit bort bakterieavlagringar, plack och tandsten i många år. Han har sett vilken skada bakterier kan orsaka om de inte tas bort ordentligt.

– En vuxen människa har 32 tänder, och varje tand har fem ytor där bakterier kan härja. Särskilt mellan tänderna är det svårt att nå med tandborsten. Även om du är bra på att borsta och använda tandtråd är det inte så lätt att få bort allt. Ta därför hjälp av en tandhygienist för en professionell tandrengöring.

En vuxen människa har 32 tänder.

Varje tand har fem ytor där bakterier kan bosätta sig.

Avlägsnar beläggningar som du inte kan borsta bort hemma

– Det är bakteriebeläggningen som skapar karies. Om man inte tar bort beläggningen kan det bli hål i tänderna. Många tycker också att det blir lättare att hålla tänderna rena på egen hand när plack och tandsten har tagits bort professionellt, säger han och lägger till lite rolig fakta:

– Visste du att området på dina tänder är nästan lika stort som din underarm? Underarmen är lätt att se och tvätta, men så är det inte med tänderna.

Plack är en bakteriebeläggning som bildas på våra tänder. Tandsten är en hård beläggning och består av förkalkat plack.

– Tandläkare Egil Jakobsen

Rengör för hand och med AirFlow

På det lilla bordet bredvid tandläkarstolen ligger det några färgglada handinstrument, bland annat en liten spegel och en tunn skrapa. På golvet står en AirFlow-maskin, en sorts högtryckstvätt för tänderna, som rengör med ett skonsamt slippulver, vatten och lufttryck. – Genom att använda både handinstrument och AirFlow kommer jag åt bra i alla skrymslen och vrår, samtidigt som jag kan se om allt är bra med tänderna i övrigt, säger Egil.

När tänderna är rengjorda och plackfria är förutsättningarna för att undersöka dem optimala. Det kan därför vara en bra idé att kombinera tandrengöring och en fullständig tandundersökning när du ändå är på besök hos din klinik.

Hur går en tandrengöring till?

Tandrengöringen är oftast helt smärtfri och utförs av tandläkare, tandhygienist eller båda.

Hur man rengör tänderna med AirFlow:

1. Behandlaren undersöker munnen, ofta med röntgen

2. Behandlaren gör rent med manuella handinstrument

3. Behandlaren rengör tänderna med AirFlow, en maskin som ”blåser” tänderna rena med en blandning av pulver och vatten

Bakterieavlagringar som inte tas bort från tänderna kan så småningom omvandlas till plack och tandsten. Då kan du drabbas av:

• Dålig andedräkt
  • Obehag i munnen
  • Blödning i tandköttet
  • Inflammation i tandköttet
  • Kronisk tandköttsinflammation
  • Missfärgade tänder
  • Fästeförlust (förlust av ben runt tänderna

Grundlig tandrengöring med Airflow

Tillbaka i tandläkarstolen är Egil i full färd med att göra rent Annikens tänder.

– Jag är mån om att patienten ska känna sig trygg under behandlingen, och förklarar därför hela tiden vad jag gör, och vad Anniken kommer att uppleva under behandlingen.

Han förbereder AirFlow-maskinen med ett pulver med mintsmak och vänder sig till Anniken:

– Nu kommer det att skvätta lite vatten medan jag blåser pulvret på dina tänder, men du kommer inte känna något obehag.

Känslan av rena, släta tänder

Efter några minuter är tandrengöringen klar. Anniken reser sig från stolen och låter tungan glida över sina rena tänder.

– Tandrengöringen gick jättebra! Mina tänder känns väldigt rena och släta och jag tror att det blir mycket lättare nu att hålla rent tänderna hemma, säger hon.