Hur ofta behöver tänderna kontrolleras?

Hur ofta du bör kontrollera dina tänder och munhåla beror på din munhälsa. Borstar du tänderna noggrant, har en sund kosthållning med lågt sockerinnehåll, inga sjukdomar och i övrigt är i bra form kan det räcka med ett besök hos tandläkaren vartannat år*. För andra med större utmaningar kan det finnas behov av flera besök per år.

Efter din första kontroll hos tandläkaren eller tandhygienisten görs en bedömning baserad på eventuell sjukdom, medicinering, tandborstsvanor, kosthållning och hälsa i stort. Och utifrån den får du en individuell rekommendation på hur ofta du bör besöka tandläkaren, säger Stian Kanestrøm, tandläkare hos Oris Dental.

Vad händer på undersökningen?

En vanlig undersökning kan delas i tre delar. Klinisk undersökning, röntgenundersökning och rengöring.
Att göra en statuscheck på tänderna är viktigt för att förebygga stora, ofta kostsamma och kanske smärtsamma skador på tänderna.

Klinisk undersökning

Det första behandlaren gör är att titta på tänder, tunga, munhålans slemhinnor, käkleder och tuggmuskler. Vid undersökningen används ofta en liten rund spegel för att se baksidan av tänderna, och en liten skrapa för att kontrollera gamla fyllningar och tänder samt ta bort mat eller tandsten. Ofta används också ett krökt rör under den kliniska undersökningen. Det är en sug som skonsamt suger bort saliv som är i vägen för att undersökningen ska kunna genomföras noga och effektivt. Det är helt smärtfritt. Några kan känna lite ilningar i tänderna under den delen av undersökningen, med det varar bara några sekunder åt gången.

Röntgenundersökning

Inte alla tänder och tandytor är lika tillgängliga, så för att kunna undersöka dem och för att upptäcka eventuell sjukdom i käken är det vanligt att man tar röntgenbilder vid en undersökning.

Röntgenbilder kan upptäcka hål eller begynnande hål, kvaliteten på gamla fyllningar, tecken på periodontit (tandköttssjukdom) och skador eller sjukdom i käken. Bilderna tas genom att röntgenapparaten riktas mot kinden medan du biter på en liten platta. Detta görs medan du slappnar av i tandläkarstolen. Det är helt smärtfritt och tar bara några sekunder.

Vid röntgenundersökningen blir en stor del av kroppen utsatt för en svag strålningsdos. Den är helt ofarlig och inte förbundet med någon hälsorisk. (Inte heller för barn eller gravida.)

Som jämförelse är stråldosen du utsätts för vid två röntgenbilder hos tandläkaren betydligt lägre än den du blir utsatt för vid en flygtur mellan Stockholm och Göteborg.

Hål och andra skador på tänderna smärtar inte förrän skadan nått djupt ner i tanden. Kontrollera dina tänder regelbundet, vänta inte tills du får ont. Då blir det snabbt dyrt.

Tandrengöring

De flesta undersökningar avslutas med rengöring av tänderna. Om den är enkel eller mer omfattande varierar, men gemensamt att är att plack (bakteriebeläggning) och tandsten (förstenat plack) tas bort. Tandsten är i det närmaste omöjligt att ta bort själv, men tandläkaren eller tandhygienisten har verktyg som tar bort detta på ett skonsamt sätt, antingen med saltvattenspolning eller med en liten skrapa. Det tar bort beläggningar och tandsten så att tänderna blir enklare att hålla rena och tandköttet friskare.

Mycket av det vi äter och dricker kan missfärga tänderna. Färgen sätter sig i bakteriebeläggningen på tänderna, och är svårt att bort på egen hand. Vid en noggrann tandrengöring försvinner också den sortens missfärgningar.

Rengöringen är skonsam och smärtfri, och lämnar munnen med en frisk andedräkt och silkeslena tänder.

Behöver jag bedövning?

En kontroll är helt smärtfri och bedövning är inte nödvändig. Vill du tala med någon av våra behandlare för att få veta mer? Läs mer om vårt erbjudande för patienter med tandläkarskräck, eller kontakta oss här.

Måste man göra kontrollen hos samma tandläkare varje gång?

Det är viktigt att du går till en tandläkare som du känner dig avslappnad med. När du har hittat den rätta är det en fördel om du kan bli kvar där. Varje gång du är på kontroll tas det nya röntgenbilder på tänder och käke. Att kunna jämföra röntgenbilder från kontroll till kontroll hjälper tandläkaren att följa utvecklingen av eventuella hål, syreskador eller andra skador och han eller hon har då bättre förutsättningar att ge dig korrekt behandling. Utan kunskap om patientens historik är det lätt att ett begynnande hål blir behandlat även om det inte har utvecklats på flera år utan bara behöver övervakas.

Den totala hälsan och munhälsan hänger samman, så ju bättre behandlaren känner dig desto större är möjligheten till rätt och god behandling.

*Mer än två år mellan varje behandling är inte att rekommendera. Det med bakgrund av hur lång tid det tar från du får hål i en tand till det bör behandlas.