Det händer mycket i kroppen under graviditeten. Förändringar i tandkött och munhålakan orsaka oro, ofta helt utan anledning. Dom flesta förändringar är antingen helt ofarliga eller lätta att åtgärda själv.

Om du är gravid och ska besöka tandläkaren

• Rutinmässiga tandläkarbesök kan göras när som helst under graviditeten.
  • Informera om att du är gravid eller ammar. På så sätt kan tandläkaren göra rätt bedömningar för vilken behandling som är bäst lämpad.
  • Informera om eventuella mediciner du tar eller om din läkare har gett dig specifika medicinska råd.
  • Det är inte skadligt för fostret att ta röntgenbilder av ditt käkområde eller tänder när du är gravid. Tandläkaren kommer att vara mycket försiktig och se till att skydda din mage och sköldkörtel. Självklart bestämmer du själv vad du önskar göra och vi tar inte rutinmässigt röntgenbilder om det inte behövs.
  • Anestesi (bedövning) kan användas helt bekymmersfritt.

Tre huvudfaktorer påverkar munhälsan under graviditeten

1. Hormonella förändringar

2. Nya matvanor

3. Graviditetsillamående

Hormonella förändringar

Hormonella förändringar i kroppen under graviditeten kan påverka din munhälsa. Det ökade inflödet av hormoner kan göra att mängden bakterier ökar snabbare än vanligt. Om detta utvecklas till plack (bakteriell beläggning) kan tandköttet bli irriterat och så småningom inflammerat. Tandköttet blir då ömt, svullet och mörkare i färgen. Det är inte heller ovanligt att inflammerat tandkött blöder vid användning av tandtråd, eller vid vanlig tandborstning. Detta är ett tillstånd som kallas graviditets-gingivit. (Gingivit =inflammation i tandköttet.)

Vid inflammation i tandköttet kan det kännas som att tänderna sitter lösa. Det är dock bara en känsla, som går över så fort bakterienivån minskar.

Hur undviker du tandköttsinflammation under graviditeten?

Försumma inte tandborstning och tandtråd, tandpetare eller mellanrumsborstar. Det kan finnas många anledningar att fuska ”bara den gången”, men det är inte så klokt. Om du har drabbas av tandköttsinflammation är det viktigt att uppsöka tandläkare eller tandhygienist för att få behandling och lindra eventuella besvär.

Munhygienråd för dig som är gravid

• En bra tandrengöring hos en tandhygienist före eller tidigt i graviditeten ger en bra bas för en god munhygien under resten av graviditeten.
  • Mår du illa av att borsta tänderna? Prova en ny smak av tandkräm, använd en tandborste med ett mindre borsthuvud eller borsta andra tider på dagen.

Nya matvanor

En ökande aptit kommer ofta med en växande mage. Resultatet kan bli mellanmål, ofta i form av snabb energi och produkter med mycket kolhydrater (socker). Kanske lockar mat inte längre, medan syrliga drycker smakar bättre.

Att äta ofta eller dricka sura drycker utsätter tänderna för konstant syraangrepp. Detta påverkar och kan skada tandemaljen, det yttre, skyddande lagret av tänderna, och gör tänderna svagare och mer sårbara för bakterieangrepp, karies.

Hur förhindrar man syraskador på tänderna under graviditeten?

Minimera mellanmål om möjligt. Var medveten om socker- och syrahalten i både mat och dryck, och drick vatten för att minska syraangreppet på dina tänder efter att du har ätit mat eller sur vätska.

Hur förhindrar syraskador på tänderna under graviditeten?

Minimera mellanmål om möjligt. Var medveten om socker- och syrahalten i både mat och dryck. Drick vatten för att minska syraangreppet på tänderna efter att du har ätit mat eller druckit sur dryck.

Tips!

För att neutralisera syranivån i munnen efter en måltid kan ett sockerfritt tuggummi med xylitol hjälpa till.

Graviditetsillamående

Det är inte ovanligt att graviditeten framkallar illamående. Kräkningar är inte heller ovanligt. Att kräkas är både obekvämt och jobbigt och kan vara skadligt för tänderna.

Magsyran i uppstötningar och kräk är sur och fräter på tandemaljen. Med försvagad emalj är tanden sämre skyddad, och hål (karies) kan lättare uppstå.

Efter en uppstötning eller kräkningar kan man tro att det är rätt att borsta tänderna, men det kan faktiskt göra mer skada än nytta. När tänderna utsätts för syra utvinns viktiga mineraler ur tanden och gör den mer porös och sårbar. Borstar du då tänderna utsätts emaljen för onödigt slitage.

Vad kan du göra?

Drick eller skölj munnen med vatten efter kräkningar och vänta sedan en halvtimme tills syranivån i munnen är neutraliserad igen. Detta sköter kroppen av sig själv med hjälp av din saliv. Så, borsta gärna tänderna, men inte förrän 30 minuter efter kräkningar.

Hur du tar hand om dina tänder under graviditeten

Drick vatten som törstsläckare
Borsta tänderna morgon och kväll
Rengör mellan tänderna en gång om dagen
Använd sockerfritt tuggummi med xylitol efter måltiden
Om du kräks, skölj munnen med vatten, gärna med tex Ramlösa eller annat mineralvatten som innehåller lite naturligt fluor.

Om du är gravid och ska besöka tandläkaren

• Rut
  • Rutinmässiga tandläkarbesök kan göras när som helst under graviditeten.
  • Det är inte skadligt för fostret att ta röntgenbilder av dina tänder och munhåla när du är gravid. Självklart bestämmer du själv vad du önskar göra och vi tar inte rutinmässigt röntgenbilder om det inte behövs.
  • Anestesi (bedövning) kan användas även när man är gravid.