Bedövning hos tandläkaren

Vi erbjuder alla bedövning. Många är oroliga att tandläkarbesöket ska göra ont men med dagens smärtbehandling blir besöket lätt och smärtfritt. Alla vill dock inte ha bedövning så vi är lyhörda på just dina önskemål.

Hål i tänderna

Hål i tänderna, även kallade karies, utvecklas gradvis och kan vara svåra att upptäcka till en början. Ändå är det viktigt att hålen upptäcks och kan förebyggas eller behandlas så tidigt som möjligt, för att undvika den smärta och obehag som de kan orsaka.

Tandrengöring

Tandrengöring utförs ofta efter avslutad behandling eller undersökning, och tar bort avlagringar på tänderna. Det hjälper till att säkerställa en god munhygien, undvika missfärgningar och bibehåller en god andedräkt.

Förebyggande tandvård

Förebyggande tandvård är grunden för en god munhälsa och ett strålande leende genom hela livet. Genom att prioritera förebyggande åtgärder kan du inte bara undvika tandproblem som karies och tandköttsinflammation, utan även minska risken för allvarligare tand- och munhälsoproblem. Att upprätthålla en god munhygien och regelbundet besöka tandläkaren för kontroller och rengöringar är avgörande steg i att förebygga tandproblem.

Ilningar i tänderna

Ilningar i tänderna kan vara både obehagliga och plågsamma, och påverka din förmåga att njuta av vardagliga aktiviteter som att äta och dricka.

Allmäntandvård

Allmäntandvård utgör grunden för en god munhälsa och ett strålande leende.

Barntandvård

Barntandvård är en avgörande del av barnens övergripande hälsa och välbefinnande, och att lägga grunden för en livslång god munhygien börjar med tidig och regelbunden tandvård.

Tandkrona

Tandkronor representerar en avancerad och effektiv lösning inom tandvården för att återställa funktionen och utseendet på skadade eller försvagade tänder.

Frätskador

Frätskador på tänderna, även kända som dental erosion, är ett alltmer förekommande tillstånd som kan ha en betydande inverkan på din munhälsa.

Estetisk tandvård

Estetisk tandvård fokuserar på att förbättra ditt leendes utseende, vilket kan ha en positiv inverkan på både ditt självförtroende och sociala liv.

QuickSleeper

QuickSleeper är ett sladdverktyg för lokalbedövning, vilket gör det möjligt att applicera bedövning utan traditionell spruta.

Tandfyllning

En tandfyllning ersätter den del av tanden som är förstörd när man har hål i en tand. Det vanligaste materialet är komposit som består av en plast som är kombinerad med en så kallad filler. Plasten är lättflytande och fillern består ofta av hårda mikroskopiska glas- eller kvartskorn. På så sätt blir komposit fyllningar hårda och glansiga när de härdats och putsats och är väldigt estetiska.

Tandläkarskräck

Tandläkarskräck, även kallad odontofobi eller tandvårdsångest, betyder stark oro för tandvård. Den som lider av tandläkarskräck undviker ofta tandläkaren i flera år, trots smärta och problem med tänderna. Slutligen är det ofta akut tandvärk som gör att man ändå väljer att gå till tandläkare.

Tandvård – förebygga problem

Den bästa munhälsan får man genom att förebygga problem och sjukdomar. Detta kräver goda rutiner i hemmet och regelbundna besök hos tandläkare och tandhygienist.

Tandundersökning

Allmäntandvården består i huvudsak av regelbundna tandläkarundersökningar, förebyggande tandvård, lagningar, tandextraktion och rotbehandlingar. En tandläkarundersökning bör göras regelbundet för att få de bästa förutsättningarna för en god munhälsa. Då kan man i god tid upptäcka och förebygga eventuella skador eller sjukdomar i munnen.

The Wand

The Wand är ett instrument som gör det möjligt att lägga smärtfri bedövning på ett skonsammare sätt än tidigare. Smärtfri tandvård är oftast önskvärt och rekommenderas av våra tandläkare när du går på behandling.

Rotfyllning

Rotfyllning är i vissa fall det enda sättet att rädda en tand. Om du har ett hål som går hela vägen till tandens nerv (pulpa), eller om du får en inflammation eller skada på nerven som gör att nerven dör – måste tanden rotfyllas för att hållas kvar.

Tandutdragning

Att ta bort en tand är en sista utväg. Ibland är tanden så skadad av karies att den inte går att reparera och tandutdragning är enda utvägen. Då är det bra att gå till en erfaren tandläkare som kan utföra tandutdragningen, samt ge dig råd om vilka möjligheter du har att ersätta den utdragna tanden.